V Praze se sešly vědecké špičky v oblasti vývoje samořídicích aut. Evropský projekt má být odpovědí na pokusy firem Google a Tesla

Na půdě ČVUT se v úterý 13. června 2017 uskutečnilo setkání průmyslové expertní skupiny evropského projektu HERCULES. Univerzitní vědci a významní zástupci automobilového, leteckého a IT průmyslu v tomto projektu hledají řešení, jak konstruovat efektivní a spolehlivé jednotky pro autonomní řízení vozů. Součástí workshopu byl i netradiční závod – autonomní model F1 vzniklý na katedře řídicí techniky FEL ČVUT se zde utkal se svým protějškem z italské univerzity.

HERKULES je ambiciózní projekt Evropské unie financovaný z programu Horizon 2020. Jeho cílem je vyvinout platformu pro vestavěné řídicí systémy, která bude pracovat na základě Linuxu v reálném čase s vysokým výkonem a nízkou spotřebou. Přesně tak mají v budoucnu vypadat řídicí jednotky autonomních aut – kompaktní, spolehlivé a schopné s nízkou spotřebou zvládat náročné zpracování dat ze senzorů. Projektu se účastnily kromě ČVUT také prestižní univerzity UNIMORE (University of Modena and Reggio Emilia) a ETH Zürich, koncerny Magneti Marelli a Airbus. Součástí průmyslové expertní skupiny jsou pak zástupci dalších významných firem, jako například BMW, Porsche, ARM, Nvidia, a Honeywell. Právě tato expertní skupina se sešla 13. června v Praze.

„Vývoj autonomních vozů dnes probíhá na mnoha frontách. K tomu, aby po silnicích mohla skutečně jezdit auta bez řidiče, ale chybí například optimalizace a dostatečná spolehlivost architektury řídicího systému. Řešení musí být průmyslově použitelné a ideálně nezávislé na hardwaru. Právě to je jedním z cílů projektu HERCULES,“ říká profesor Zdeněk Hanzálek z katedry řídicí techniky FEL ČVUT. Konkrétním výstupem by mohly být například systémy pro bezobslužné parkování aut v místech, kde je běžný provoz aut i chodců.

Vědecký workshop a souboj autonomních vozítek
Setkání průmyslové expertní skupiny projektu HERCULES se uskutečnilo v budově ČVUT – CIIRC (Jugoslávských partyzánů 1580/3, Praha 6) v úterý 13. června 2017 od 9 do 18 hodin a bylo částečně přístupné pro odbornou veřejnost. Na programu byl kromě prezentací a skupinových workshopů také souboj autonomních modelů aut. Vozítko F1, které vytvořil tým pod vedením profesora Zdeňka Hanzálka na katedře řídicí techniky FEL ČVUT, se utkal v souboji s podobným modelem F1/10 z italské univerzity UNIMORE.

Last updated: 31.08.2017, ivan.sobicka