Adaptivní tempomaty kolony nevyřeší, ukázal náš experiment

10.12.2019 - 13:15
Pomohou adaptivní tempomaty eliminovat dopravní kolony? Na to se pokusil odpovědět experiment pod taktovkou katedry řídící techniky ČVUT. Úkolem bylo zjistit, jak se chová kolona složená z aut s adaptivním tempomatem. Pokus se uskutečnil v pátek 6. 12. na letišti v Mnichově hradišti.

Adaptivní tempomat (angl. adaptive cruise control, ACC) je technologie, kterou dnes znají hlavně řidiči aut s vyšší výbavou. Na rozdíl od běžného tempomatu dokáže ACC automaticky upravovat nastavenou rychlost jízdy podle vozidla, které jede vpředu ve stejném pruhu, a udržovat od něj bezpečnou vzdálenost. „Co se ale stane, pokud se za sebe zařadí několik vozů se zapnutým adaptivním tempomatem?“ ptá se docent Zdeněk Hurák z FEL ČVUT.

Dosavadní pokusy – například tato studie provedená v USA – zjistily, že při vytvoření konvoje 8 aut (první bez adaptivního tempomatu a sedm následujících s ním) se projevuje tzv. řetězová nestabilita, tedy že změny rychlosti prvního auta se při prostupu kolonou zesilují. Řetězová nestabilita je také vysvětlením tzv. fantomové kolony. Jedná se o situaci, kdy se na silnici objeví zácpa bez zjevného důvodu. „Jestliže první auto zvýší svoji rychlost třeba jen o 10 kilometrů v hodině, pak druhé auto v reakci na to první zrychlí také o 10 kilometrů v hodině, ale ještě trochu přidá. Třetí přidá zase další trošku a kumulace těchto zrychlení na deseti autech dá celkem rozdíl rychlosti 10, 20 nebo 30 kilometry v hodině,“ vysvětluje vedoucí experimentu docent Zdeněk Hurák.

A jak celý experiment, jehož se zúčastnilo celkem 11 aut, dopadl? Pomohou nám stroje odstranit fantomové dopravní kolony? Odpověď zní: Zatím nikoliv. Větší nebo menší řetězovou nestabilitu naměřili vědci při každé z pokusných jízd. Experiment tedy potvrdil očekávání vědců z ČVUT a také výsledky americké studie z května tohoto roku.

Podrobnou reportáž z celé akce najdete například na webu ČT24 nebo na stránkách Českého rozhlasu.